Vrakoviště Pražského povstání

Jakmile utichly poslední výstřely Pražského povstání, vypravil se neznámý fotograf do ulic zdokumentovat škody. Jeho pečlivě vyvedené album obsahuje snímky z Holešovic, Vinohrad anebo Pankráce. Jedna stránka je pak věnovaná výhradně autovrakům, které zůstaly po bojích rozesety různě po Praze. Zásluhou Tomáše Jakla a jeho kolegů z Vojenského historického ústavu se podařilo identifikovat, o jaká auta šlo.

 

1. Opel Olympia – Tento vrak lze přičíst k německým ztrátám. Svědčí o tom nejen značka výrobce, ale též označení GTR za čelním sklem. To kupodivu neznamená, že by se jednalo o závodně vyladěný vůz, ale jde o zkratku německých vojenských jednotek Grosstransportraum. Snímek je pořízený v horní části Václavského náměstí před obuvnickým obchodem Bedřicha Smetáka.

 

Pražské povstání

 

2. Tatra 24 – Pražský linkový autobus se ocitl přímo v epicentru povstání, totiž na Pankráci. Jeho žalostný stav je daný tím, že byl součástí barikády. Až po skončení bojů byl přesunut ke krajnici, kde ho zachytil fotograf. Na levém okraji snímku lze zahlédnout růžek areálu Pankrácké vozovny.

 

Pražské povstání

 

3. Škoda 6STP6-LD – Členové povstaleckých jednotek pózují na Trojském mostě před nákladním automobilem na dřevoplyn. Tento alternativní pohon nebyl v dobách válečného nedostatku benzínu ničím výjimečným. I na počest této improvizované barikády byl most krátce po válce přejmenován na Most Barikádníků.

 

Pražské povstání

 

4. Hansa Lloyd Bremen III – Také tento vůz jezdíval na dřevoplyn, jak dosvědčuje plynové zařízení na čelní masce. Jde o automobil německé provenience s registrační značkou WL, tedy Luftwaffe. Opět se jedná o záběr z předpolí Trojského mostu.

 

Pražské povstání

 

5. Škoda Popular 1100 OHV – Prostřílená škodovka smutně klopí reflektory na dvorku s výčepem lihovin. Scéna jak vyšitá z mafiánského Chicaga za časů prohibice. V tomto provedení se začala Škoda Popular vyrábět v roce 1938, takže i koncem války se jednalo o relativně zánovní vůz.

 

Pražské povstání

 

6. Praga Piccolo 21 – Lehký nákladní automobil předválečné výroby přišel ve víru povstání o motor. A podle zle poznamenané fasády za vozem lze odhadovat, že pragovka posloužila jako improvizovaný úkryt při přestřelce. (Za pomoc při identifikaci vozu děkuji Danielu Peškovi.)

 

Pražské povstání

 

7. Tatra 75 – Rozeznat značku a typ tohoto vozu bylo zpočátku nad moje síly, neboť se po něm pravděpodobně projel tank. Shodou okolností jsem ale dohledal jiný snímek, na kterém je vrak zachycen zepředu. Původně jsem se domníval, že by mohlo jít o Pragu Piccolo. Ovšem díky všímavosti pana Daniela Peška se ukázalo, že jde o šestimístnou Tatru 75. K zapuštění automobilu do vozovky došlo v Jindřišské ulici na dohled od Senovážného náměstí. Jak je vidět z vraku i fasády, probíhaly v těchto místech těžké boje. Německé jednotky měly kulometné hnízdo v Jindřišské věži, odkud ostřelovaly obránce Hlavní pošty.

 

Pražské povstání

 

8. Tatra 57 K, Steyr 1500 A, Vomag 5 LR – Na tomto snímku se sešla hned trojice autovraků. Ačkoliv se to nezdá, scéna se nachází na pražském nábřeží poblíž Právnické fakulty. Oba nárožní domy v ulici Sanytrové byly po válce strženy, aby na jejich místě mohl později vyrůst Hotel Intercontinental. Stejně jako valná většina vraků přišly i tyto automobily záhy o pneumatiky, které byly na sklonku války nedostatkovým zbožím.

 

Pražské povstání