Toulka Prahou černobílou

Projděte se Prahou takovou, jak vypadala za časů prvorepublikové bezstarostnosti. Za časů, kdy počet Pražanů převyšoval nad počtem turistů, neexistovalo metro ani dopravní zácpy a po silnicích i kolejích se jezdilo vlevo. Série skleněných diapozitivů od neznámého autora vznikla kolem roku 1935.

 

1

 

1. Wilsonovo nádraží. Nejdůležitějším dopravním spojením s prvorepublikovou Prahou byla železnice. Až do poloviny 20. let projíždělo denně městem víc vlakových vagónů než automobilů.

 

2

 

2. Hooverova třída (dnešní Wilsonova). Překvapivě mile vyhlížející městský bulvár. Věnujte mu někdy tichou vzpomínku, až budete na stejném místě nervózně čekat v dopravní špičce.

 

3

 

3. Vrchlického sady. Velkorysý park na dohled od Václaváku býval vyhledávanou promenádou uprostřed města. Bohužel výstavbou magistrály, metra a nové haly Hlavního nádraží ztratil park svůj sex-appeal a dnes je známý spíš pod jménem Sherwood.

 

4

 

4. Pomník Josefa Dobrovského. Stával v horním cípu Vrchlického sadů a hleděl směrem k muzeu. Během Pražského povstání byl ovšem “raněn v boji” a následně penzionován na Kampě v sousedství Werichovy vily.

 

5

 

5. Fontána před Národním muzeem. Zde se o pár desítek let později upálí Jan Palach. Budova v pozadí toho ale nebude svědkem. Roku 1966 půjde k zemi, aby místo ní mohlo vyrůst Federální shromáždění.

 

6

 

6. Václavské náměstí. Tramvajová trať, vedoucí napříč náměstím a obtékající sochu národního patrona, byla zrušena až začátkem 80. let. Od té doby máme na Václaváku místo kolejí záhony.

 

7

 

7. Jindřišská ulice. Pohled od poštovního a telegrafního ředitelství směrem k Jindřišské věži.

 

8

 

8. Löblův dům. Až do 70. let tvořil tento rohový dům protipól Národnímu muzeu na opačném konci Václaváku. Pak byl nahrazen moderní administrativní budovou ČKD od manželů Šrámkových.

 

9

 

9. Na Můstku. Spodní část Václaváku fungovala jako důležitý dopravní uzel. Výstavbou metra se naštěstí podařilo schovat rušnou křižovatku pod zem a na povrchu vybudovat pěší zónu.

 

10

 

10. Na Příkopě. A opět všudypřítomné tramvaje, které se ladně proplétají mezi Obecním domem a domem U Hybernů.

 

11

 

11. Hybernská ulice. Po pravé ruce Masarykovo nádraží a v dálce věčně otevřená tlama Prašné brány.

 

12

 

12. Staroměstské náměstí. Za pozornost stojí především rohový Schierův dům ve své původní podobě. Během Pražského povstání bohužel přijde o svou věžičku a vrchní patro.

 

13

 

13. Staroměstská radnice. Stále ještě vcelku. Kdo mohl tou dobou tušit, že za deset let od pořízení snímku skončí radnice v plamenech.

 

14

 

14. Staroměstský orloj. Bez toho se neobejde žádná turistická prohlídka. Žel bohu, od doby vzniku fotky se počet čumilů v těchto místech zvýšil exponenciálně.

 

15

 

15. Národní třída. Tramvajová refýž mezi Národním divadlem a Kavárnou Slavia – dělicí linie mezi klasikou a avantgardou.

 

16

 

16. Tylovo náměstí. Ano, malý plácek za Národním divadlem býval za první republiky náměstím. Dnes je z něj jen prachobyčejná odbočka.

 

17

 

17. Riegrovo nábřeží (dnešní Masarykovo). Z výstavní síně Mánes je bohužel vidět jen nepatrný růžek s prodejnou fotopotřeb.

 

18

 

18. Riegrovo náměstí (dnešní Jiráskovo). Fotograf je právem zaujat Šítkovskou věží a Zlatou kapličkou opodál, neboť za jeho zády dosud nestojí Tančící dům. Dnes by patrně stál na protějším chodníku a fotil opačným směrem.

 

19

 

19. Karlovo náměstí. Tramvaj míjí čerstvě dokončený funkcionalistický dům stavitele Janouška, v jehož suterénu dnes funguje Kino MAT.

 

20

 

20. Novoměstská radnice. Ručičky na věži se blíží k půl jedenácté a taxikáři čekají na další dopolední rito.

 

21

 

21. Český polytechnický ústav. Jak se na správnou univerzitu sluší, v jejím bezprostředním okolí probíhá čilý technický pokrok.

 

22

 

22. Vyšehradský tunel. Jednadvacítka se řítí kolem Jedličkova sanatoria směrem do Podolí. Tramvajová linka 21 vede tímto místem od roku 1926 kupodivu až dodnes.