Letenský výlet do prehi(p)storie
Následující série snímků z anonymního soukromého alba zachycuje Prahu v roce 1960. Černobílé putování vás zavede na Letnou, Náměstí Republiky, Vinohrady, Smíchov anebo Pražský hrad.
1. Okružní jízda začíná na památném místě české historie – v libeňské „Heydrichově zatáčce“ mezi ulicemi Zenklovou a V Holešovičkách. Několik let po vzniku snímku se místo výrazně proměnilo výstavbou první části Prosecké radiály. Ovšem úspěšně provedenou operaci Anthropoid připomíná novodobý památník.
2. Z Libně se hopem dostáváme na Letnou k perle českého funkcionalismu – Veletržnímu paláci. Před válkou šlo o centrum vzorkových veletrhů, za protektorátu o shromaždiště židů před jejich transporty do koncentráků. Po válce se v budově usídlily podniky zahraničního obchodu, které vyhnal až požár v roce 1974. Do obnoveného paláce se pak přestěhovala sbírka moderního umění Národní galerie.
3. Strossmayerovo náměstí s kostelem sv. Antonína z Padovy – letenskou kopií staroměstského Týnského chrámu. V pozadí prosvítá mezi stromy budova Elektrických podniků, která vznikla jen o dvacet let později než pseudogotický kostel z roku 1911.
4. Roh ulic Dukelských hrdinů a Na Ovčinách. V dáli se vyjímá už zmíněná budova Elektrických podniků, jedna z nejkrásnějších „kachlíkáren“ v Praze. Dnes už je tento pohled minulostí, protože koncem osmdesátých let ucpalo vzdálenější konec ulice sídlo České konsolidační agentury.
5. Okolí dnešní stanice Vltavská před vznikem metra a magistrály. Dopravní provoz se zde v roce 1960 pohyboval na stupni nuda, takže balkóny Gočárova nárožního domu v Bubenské 3 ještě skýtaly příjemné poshovění.
6. O pár desítek metrů dále už se nacházíme na předmostí Hlávkova mostu. Dnes je tohle prostranství znehodnocené komplikovanou mimoúrovňovou křižovatkou s labyrintem strašidelných podchodů. V zorném poli poutá pozornost prvorepubliková budova Dělnické úrazové pojišťovny, po válce sídlo Státní plánovací komise, v současnosti radnice Prahy 7.
7. Tramvají se přesouváme na opačný břeh Vltavy a vystupujeme na Náměstí Republiky. Pohledu směrem k Revoluční třídě dominuje dům pojišťovny Kotva, ke kterému bude patnáct let po vzniku snímku přilepen stejnojmenný obchodní dům.
8. Když fotograf udělal čelem vzad, dostala se do jeho hledáčku historická budova bývalého celního skladiště. Později tu měla své zázemí Poštovní novinová služba. V roce 2001 se stavba dočkala kontroverzní dvoupatrové nástavby a proměnila se jak jinak než v obchoďák.
9. Alespoň Obecní dům zůstal od šedesátých let beze změny…
10. Další snímek nás přenáší až na Vinohrady. Náměstí Míru s kostelem sv. Ludmily se kupodivu také příliš nezměnilo. Kromě toho, že tramvajová kolejiště brázdí modernější soupravy.
11. Mezitím kdesi na ulici kolemjdoucí očumuje „bavoráka“. Přesněji řečeno kuriózní BMW Isetta, uvedené na trh v roce 1958. Kód RC na poznávací značce označoval až do roku 1961 pražského majitele. (Dokázal by někdo z vás identifikovat přesné místo na fotografii?)
12. Kroky fotografa zamířily také k Vltavě. V jeho aparátu uvízl parník Hradčany, vyplouvající od novoměstské náplavky proti proudu řeky. V pozadí se tyčí komín Smíchovského pivovaru.
13. Na smíchovském břehu pak procházka pokračuje k památníku osvobození Rudou armádou. Vystavený tank číslo 23 byl opředen pověstí o účasti při osvobozování Prahy, která se však nezakládala na pravdě. Krátce poté, co tank začátkem devadesátých let zrůžověl, byl z piedestalu odstraněn.
14. Putování končí na papalášském motosrazu před katedrálou sv. Víta. „Šestsettrojky“ zaparkované na Třetím nádvoří nás vrací do dob, kdy se na Pražském hradě kuly podivné pikle. Tato tradice přetrvává dodnes, ale rozhodně si nezaslouží památkovou ochranu.
Projděte si i další historické toulky Prahou:
● Procházka Novým Městem z roku 1935
● Putování po pražských náplavkách ze 40. a 50. let
● Vyšehradský špacír lemovaný sochami
LÍBIL SE VÁM TENTO TEXT?
Podpořte provoz stránky Vysehradskej.cz dobrovolným příspěvkem na účet 1015305071/6100. Využít můžete platbu prostřednictvím QR kódu. Díky za podporu!