Co skryl Kamil Lhoták ve svých kresbách?

U příležitosti velké retrospektivy Kamila Lhotáka v Obecním domě zveřejňuji výsledky svého experimentu s rozpohybováním Lhotákových kreseb.

 

Před několika lety se v aukcích českého výtvarného umění začaly objevovat kresby Kamila Lhotáka z pozůstalosti jeho družky Anny Endrštové. Jedná se o několik desítek jednoduchých i propracovanějších skic, na nichž Lhoták zachytil právě svou tělesně postiženou životní partnerku.

Kamil Lhoták – Anička
Kamil Lhoták – Anička č. 32, 92, 115, 135 (1962)

Anička, které chyběla část levé paže, se na kresbách objevuje v mnoha různých podobách. Jako obyčejná zralá žena, erotická múza nebo mladé děvče až lolitovského charakteru. Na kresbách je mimo to přitažlivá jejich vzájemná podobnost. Jako kdyby Lhoták ve snaze o co nejlepší zachycení postavy nevědomky připravil fáze pro filmovou animaci.

Kamil Lhoták - Anička
Kamil Lhoták – Anička č. 39, 43, 57, 93 (1962)

A skutečně. Vyberou-li se konkrétní trojice nebo čtveřice skic a zobrazují-li se postupně ve smyčce, postava Aničky zázračně ožije. Tančí, gestikuluje nebo rošťácky vystrkuje zadek na diváka. Z Lhotákových originálů tak znenadání povstává nová kvalita, dosud utajená v nehybnosti původních předloh.

 

Kamil Lhoták - Anička
Kamil Lhoták – Anička č. 26, 28 (1962)

Animovaný film nebyl pro Kamila Lhotáka neznámou uměleckou disciplínou. Jako výtvarník nebo animátor se podílel na řadě krátkometrážních snímků. Spolupracoval například s Jiřím Brdečkou, Josefem Klugem nebo Jiřím Trnkou, s nímž také sdílel podobný výtvarný projev.

 

Nicméně v případě Aniččiných portrétů se dá skoro s určitostí tvrdit, že je autor nevytvářel coby podklad pro animaci. Všechny kresby jsou totiž opatřeny pořadovými čísly podle toho, jak vznikaly. Dalo by se předpokládat, že animátor by jednotlivé fáze rozkresloval vzápětí po sobě, nikoliv napřeskáčku, jak tomu bylo ve skutečnosti.

Kamil Lhoták - Anička
Kamil Lhoták – Anička č. 30, 61, 63 (1962) a Anička č. 15, 88, 120 (1962)

Ještě by se patřilo napsat pár slov o Anně Endrštové. Pro Kamila Lhotáka šlo o jednu z osudových žen jeho života. K tělesně postiženým pojilo Lhotáka blízké pouto. Sám v dětství prodělal obrnu, jejímž následkem kulhal. Možná proto dokázal být empatický k podobně hendikepovaným ženám a vyhledával jejich společnost.

Kamil Lhoták a Anna Endrštová s Jaroslavem Králíkem
Anna Endrštová (uprostřed), Kamil Lhoták (vpravo) a malíř Jaroslav Králík na fotografii Václava Chocholy z roku 1979. (www.jaroslavkralik.cz)

S Aničkou se Lhoták setkal už jako malý chlapec. Prý už tenkrát ho zaujala natolik, že si ji nakreslil do sešitu. Znovu k sobě našli cestu začátkem šedesátých let. Lhoták měl tou dobou za sebou manželství s židovkou Herthou Guthovou, které bylo bohužel tragicky poznamenáno psychickou nemocí partnerky. Anna Endrštová vnesla do Lhotákova života znovu radost a optimismus, který je, myslím, patrný i ze zveřejněných kreseb. Boku po boku pak společně prožili zbytek života. Kamil Lhoták zemřel v říjnu 1990, Anna Endrštová o necelý rok dříve.