Praha pere na náplavce

Dřív než do pražských domácností dorazila vymoženost v podobě bubnové pračky, pralo se špinavé prádlo buď na dvoře v neckách, anebo přímo ve Vltavě.

 

Na březích řeky se pro tyto účely budovala tzv. máchadla, která usnadňovala přístup k vodě. Podskalské pradleny zase pro změnu využívaly vory, ukotvené u břehu. Největší komfort pak poskytoval odtok vlažné vody z podolské cementárny.

 

gotsche1

 

Jak je vidět na sérii fotografií z poloviny 30. let, pralo se ve Vltavě i po vybudování moderních náplavek. Autorem všech snímků je česko-německý fotograf Rudolf Gotsche, který patří k pozapomenutým představitelům tuzemské meziválečné fotografie.

 

gotsche2

 

Gotsche ve 30. letech pravidelně publikoval reportážní a dokumentární snímky v časopisech Jas, Pestrý svět anebo v Lidových novinách. Některé jeho fotografie se dokonce roku 1933 objevily ve společnosti Sudka, Funkeho, Wiškovského, nebo Hackenschmieda na Výstavě sociální fotografie v pražském Paláci Metro. Mezi nejčastější Gotscheho náměty patřila Praha. Ať se jednalo o pečlivě komponované fotografie architektury, anebo momentky z všedního pouličního života.

 

gotsche4

 

Kdo ví, jak by se Gotscheho kariéra vyvíjela dále, kdyby do běhu dějin nezasáhla 2. světová válka. V protektorátní Praze si Gotsche zavdal s okupační mocí a na jeho snímcích se začali objevovat mimo jiné K. H. Frank nebo Josef Pfitzner. Během války přispěl také do propagandistických knih Das Böhmen und Mähren Buch a Prager Jahrbuch. Lze se tedy snadno dovtípit, že po osvobození mu byl zkonfiskován jeho kobyliský ateliér a Gotsche byl odsunut do Německa. Podle dostupných informací provozoval v následujících letech fotografickou živnost v Oberkirchu.

 

Rudolf Gotsche - Pradlena na náplavce

 

Za jakých okolností však opouštěl Prahu, která pro něj znamenala vděčný tvůrčí námět, mi není známo. Proto budu vděčný za jakékoliv další informace o životě a díle Rudolfa Gotsche. Napsat mi můžete na e-mail vysehradskej.jezdec@yahoo.com