Podmanivý design socialistického stravování

Chcete-li se dozvědět něco o české společnosti 20. století, a nebaví vás ležet v knihách, studujte ze zápalkových nálepek. Titěrné kousky potištěného papíru totiž skvěle vystihují ducha doby.

 

Jelikož sirky bývaly nepostradatelnou výbavou každé domácnosti, šířila se jejich prostřednictvím jak dobová propaganda, tak obyčejná reklama. Autory nálepek však často bývali renomovaní výtvarníci, což krabičky zápalek povyšovalo na malá umělecká díla.

 

Jako důkaz přináším dvě série nálepek pražského podniku Restaurace a jídelny. Pod něj za komunismu spadaly všechny hospody, bary, kavárny, hotely či restaurace. O centrálně plánovaném hospodářství si můžeme myslet cokoliv, jedno mu však nelze upřít. Konzistentní korporátní identitu, která je jedním z pilířů promyšleného marketingu.

 

Dnes se o něco podobného pokouší kdejaký fast-foodový řetězec, ovšem s kolísavou úrovní. Výjimku v Praze tvoří snad jen skupina Ambiente ve spolupráci se Studiem Najbrt.

 

1964 – autor neznámý

 

1968 – autor Jiří Trnka